Saturday, October 29, 2011

Kelebihan Ziarah Orang Sakit *(7)

KELEBIHAN ZIARAH ORANG SAKIT *(7)

Daripada  'Ali bin Al-Husain radhiallahu 'anhuma berkata ia:
" Sebaik-baik sakit itu iaitu demam, diberi akan tiap-tiap anggota itu bahagiannya daripada bala dan tiada kebajikan pada orang tiada dibalakan dia maka sekaliannya dengan syarat sabar dan redha atas qadha Allah dan hukum-Nya."

Dan daripada Abi Ja'far radiallahu 'anhu berkata ia sabda  Rasulullah (صلى الله عليه وسلم)  berfirman Allah (عزوجل) :
" Apabila Aku balakan  hamba-Ku maka sabar ia dan tiada mengadu hal ia atas orang yang menziarah akan dia tiga kali, Aku ganti akan dia  daging yang terlebih baik daripada dagingnya dan kulit yang terlebih baik dari kulitnya dan darah yang terlebih baik daripada darahnya dan jika Aku matikan dia Aku matikan dia kepada rahmat- Ku dan jika Aku 'afiatkan dia Aku 'afiatkan pada hal tiada dosa atasnya."

Dan daripada Abi 'Abdillah radhiallahu 'anhu:
" Ziarah oleh mu akan segala orang sakit daripada kamu dan minta olehmu akan mereka itu bahwa mendo'a mereka itu bagi kamu maka bahawasanya do'a orang sakit itu menyamai akan do'a malaikat dan barangsiapa sakit  satu malam (فقبلها بقبولها) disurat  Allah Ta'ala baginya 'ibadat (60) enam puloh tahun, maka dikata  orang; apa makna
 (فقبلها بقبولها)? Katanya  tiada mengadu hal ia akan barang yang mengena akan dia pada malam itu  kepada seorang."  
Kata  Abu 'Abdullah:
"Sesungguhnya mengadu itu bahwa berkata ia; dibalakan daku dengan barang yang tiada dibalakan dengan dia akan seorang atau ia berkata; mengena akan daku barang yang tiada mengena akan seorang dan tiada dinamakan mengadu hal jika ia  berkata berjaga  aku semalam-malam dan demam aku pada hari ini atau umpamanya."



~*~

( Rujukan : Jauhar Al-Mauhub)

الجوهر الموهوب

No comments:

Post a Comment